Saturday 12 October 2013

Sos Prego Homemade

Assalamualaikum semua...haa..dah lama gak aku tak menulis..asik sibuk menjaga site...tiap hari keluar umah jam 10..balik nye petang...hadoiii...penat gak badan tapi lebih ecxited sebab rumah yang aku idam idam kan selama ni sedang naik...benarlah..seperti yang ku belajar....tidak kisah macam mana rezeki itu datang..yang penting impian dulu mesti di setkan dalam kepala ni...kuat kan dalam hati dan fikiran untuk dapat kan apa yang kita nak...baru boleh dapatt....Jangan takut untuk berimpian....sebab bukan kene bayoo punn...

                                   "POWER OF VISUALIZATION"

udah..udah...hehehe..lari plak dari tajuk asal...ni haa..aku nak share..mahal bebenoo sos tu...dah lah anak aku suka makan...kalau beli setin tu atau sebotol...bukan nya cukup...kalau yang tin tu dah nak 7 hengget...hermm...tercetus idea ni bila econsave sg buloh (promote la plak..hehehe) buat sale tomato..sekilo RM1.10...apa lagik...aku lah kat front line tu memilih tomato...tidak ku peduli alam sekeliling...hahaha....

fresh fresh tomato nya...tapi aku pilih yang masak masak sikit..supaya tak masam sangat dan warna nanti kemerah merahan...2 hari gak tomato tu terbior dalam peti sejuk...hehehe...sibuk la katakan...sempat la tomato tu masak ranum...apa lagi ..aku start la membuat nya...ku belek belek...ku gugel gugel tenet..akhirnya reti lah aku nak membuat sos ini...tapi banyak dalam tenet panggil tomato puree....tomato puree lain..hanya sekadar tomato aje yang di blend...yang aku punya ni..sebijik cam prego perisa traditional...ahaaaahahahaha..

kisah nya..aku memandai mandai buat resepi sendiri...di sebabkan selalu sangat aku mencium bau sos prego tu...aku dapat agak apa yang ada dalam sos tu...

Resepinya aku tak ikot sangat diorang...tapi lebih kurang macam ini lahh



Tomato : 7 biji saiz besar (di rebus)
Bawang putih : 5 biji (blend) + 3 biji (menumis)
Bawang besar : 2 biji (blend) +1 biji potong dadu (menumis)

(tomato tu lepas di rebus..buang kulit sejuk kan sekejap dalam 5 minit dan lepas tu blend sekali dgn bawang putih dan bawang besar..

cendawan butang  : 1 tin (potong dadu kecil kecil separuh..potong mengiring separuh)
Daun oregano dan rosemary boleh letak setiap jenis tu satu sudu teh ( di blend bersama tomato tadi..nak letak lebih popn ok..lagi kuat la bau herbs tu..)


tomato ni sebelum rebus potong montot dia bentuk silang atau campur..tgk gambo tu..supaya senang terkopek keluar kulit nya nanti...yg sebelah kiri tu..tomato siap di buang kulit


ok...semua bahan bahan tu basic...sekarang cara nak masak nya

bahan bahan menumis tu di tumis dulu..hingga naik bau letak minyak sikit aje..letak mentega lebih kurang 1 sudu...lepas naik bau...
kalau nak pedas korang masuk kan cili boh korang (cili kering yg di blend dgn bawang merah+bawang putih+cili merah+cili padi sikit) ..cili boh home made tau..kalau cili boh siap..tak sedap...tumis kan cili tadi sekejap dan terus masuk kan puree yang kita dah blend tadi...(tujuan letak cili boh..bagi kuah tu nampak merah...kalau tak warna nya oren aje..tomato tu tak berapa merah sangat..tumis hingga naik bau..masuk kan cendawan butang tadi...aku letak dada ayam ...kalau korang nak letak daging cincang...ikot suka lah...aku masa tu ada dada ayam aje dalam peti sejuk...itu je la yang aku masukkan...daging cincang kalau nak beli  brand Ramli pun boleh..tapi aku pernah cuba brand Saudi...memang naik bau daging nya..memang sedap..ikot lah tekak memasing yaa...perasa tu korang agak agak la..letak la gula dan garam...aku letak gak gula melaka...sebab aku suka..heheheh

tadaaaaaaa....siappp!!!!!!...rebus spergetti..tuang kuah ni ke atas nya....untuk informasi korang....kuah dapat banyakkk...lebih banyak dari prego...tomato ku beli hanya 2.90 ..boleh buat 2 kali...prego makan sekali rm 7 hengget...hehehehe..
                                       

Selamat mencuba yaa


Mana yang dah cuba mai comment di blog saya...hehehe..kot kot ada yg dah cuba buat...anak ramai...berbaloi buat...

No comments:

Post a Comment