Thursday 14 November 2013

Diet Oh Diet....Mencuba Method Dr Atkins (3rd)

Assalamualaikum semua....perjalanan diet aku masih jauh...puluhan kilo perlu ku turun kan...chayiookkk norly!!! ini link sebelomnyaa

http://norlyeddlyali.blogspot.com/2013/11/diet-oh-dietmencuba-method-dr-atkins-2nd.html



sekarang aku byk menitik beratkan pemilihan makanan...setakat hari ini,sudah 1 minggu..tidak menyentuh nasi..roti..pasta..sperggeti...semua la ya ng tggi dgn carbo...horeyyy....tahniah..tahniah..norly...ehehehhe...(kene puji diri juga....sebab x der orang lain yg nak puji...ni cara yg betol nak bagi naik kan semangat...ahahahha)

beberapa hari ni aku share sikit makanan yang aku masak...tapi bila keluar...x sempat la nak masak...aku belasah salad..tomato...timun...ulam ulaman..dan ayam  aje....

ini antara menu menu yang aku buat...

Ayam Lada Hitam
Dada ayam di potong dadu..di perap bersama Lada Hitam...lepas tu di goreng atas pan dgn sedikit minyak.sikit ajee....lepas tu..letak air ..masuk kan pula hirisan bawang..hirisan batang celery dan hirisan daun bawang....tumis....letak sos lada hitam...setelah tu di tumis sekejap...pecah kan telur...letak secubit garam...dah siap...kalau korang nak buat kering..x perlu letak air...aku nak berkuah..jadi aku letak lah air...ni kalau korang wrap dalam daun salad...perghh.....sedap hingga menciiuutttkannn dinding perot korang.....ahahah 



haa..busan benor aku makan ayam ..daging..ayam...daging....ayam..kali ni aku masak la ikan kukus....ini aku pilih ikan kerisi..korg boleh tuka la ikan apa sekali pon....kes aku ni..ikan ini aje yg ada dalam peti ais aku tu (harap besau aje peti ais..tapi..tak ada isi...kakakaka)..selepas di bersihkan semua...letak sikit minyak atas pemanggang serbaguna korang tu....curahkan air asam jawa.....banyak sikit la...supaya berkuah...taburkan hirisan halia...bawang putih....aku letak juga hirisan daun bawang...dan kacang buncis....percikkan secubit garam..(ecehhh..percik lah sangattt)...dan last sekali perahkan limau kasturi....biar kuah mendidih jap dan di gaul rata....boleh juga letak dlm pengukus....dah siap...kuah nye masam...tu sebab nama nya ikan kukus stim limau ala kedai tomyam ....ahahaha..

                                  Selamat mencuba ya rakan - rakan...


oh...satu benda nak kuselit kan sedikit...ttg ini
Pinggan oh pinggan..tuan ko ni cantik takk (ehehehehhee..sengall..)
Pinggan....saiz pinggan korang tolong la tukarr....its work on me...bila ku letak makanan dlm pinggan kecik..nampak macam bertimbun timbun...otak akan automatik cakap..banyak nye..mesti kenyang aku nanti .kalau pinggan besau...aku rasa x puas ati...sebab sikit sangat...(kat sini..pinggan tu dah psyco otak kita...dia akan cakap...sikit nye...kenyang ke nanti...)..ahahahahha...tengok..pinggan pon boleh psyco kita...ahahahah...(padahal..nafsu aje tu)

           Next entry aku share lagi ye...harap kita bersama sama kuruss..


No comments:

Post a Comment