Monday 11 November 2013

Diet Oh Diet....Mencuba Method Dr Atkins

Entah macam mana tetiba aje hati aku terbuka untuk start diet...mungkin faktor umur juga kot...dah makin tua....kita kene lah makin active..jangan makin slow..lembab..cam siput sedut..ahahaha...nak buat kerja umah pon sempot dah rasanya ni...ramai sahabat sahabat memperkatakan tentang diet Dr Atkins....dan aku meng gugel lah ttg cara diet nya....memang la susah orang malaysia tak makan nasi...nasi tu ibarat dah sebati dengan kita...dari kecik dah di suap nasi...hermmm...ini satu kerja gila aku rasa...tak pa ..tak pa....aku mahu mencuba...aku bermula dgn melihat piramid makanan untuk formula Dr Atkins ni

aku di benarkan makan telur..ikan..ayam..dan sumber seafood...hermm...aku rasa not bad..masih still boleh makan...menggeletar kepala lutut aku kang kalau tak makan...nak diet punya pasaiii...lutut lemah...langsung tak jadi kerja nanti....untuk informasi...aku ni dari kecik tak pernah nye kurus...badan aku jenis big size..(bahu bidang besauu)..follow arwah ayah aku...orang Bugis lah katakan... dulu dulu pahlawan...berperang...jadi besau la badan diorang....ecehhh...nak sedap kan ati la tuu...ahaks...tapi mmg ye cerita tu..tak tipu...hahahah..aku aje yang mengikut rupa fizikal arwah ayah aku..adik adik aku semua kecik molek..kurus aje...haisshh...stress makkk......

ok sambung cerita balik kisah aku nak berdiet ni...lepas dah tgk piramid makanan...aku mula la mengugel menu menu yang boleh ku " Talewww" tok hari ke hari...nak buat kene 2 minggu dulu...itu nama nya induction...aku kene lepas cabaran ni..baru boleh ke stage seterusnya...

di sini aku share 1st day menu yang aku buat..


ini untuk lunch aku .Bayam+kacang boncis+dada ayam potong ..letak black paper dan sikit garam..no minyak...makan dengan kunyahan 44 kali..bapak lama nak kunyah...tapi kubuat juga...masa ni..mmg la rasa kenyang...tapi bila dah petang aku dah kelaparan dah....cepat cepat ku buat menu untuk dinner...bukan apa..lebih baik dinner awal..dari aku pei rembat keropok ke...buah buah ke dalam peti sejuk aku tu...haiisshhh..sengsara juga rasa hati..buah manggis baru aje petik semalam...memangil- manggil minta di makan...tapi aku x leh makan buah..kene elak kan..sebab dia ada manis asli dlm tu dan carbo nya agak tggi...2 minggu ni mmg kene jaga betol betol...
dan dalam keadaan yang lapar...aku masak ini untuk dinner



Aku masak bayam goreng dgn sikit minyak + 2 ketol ayam goreng...masa makan nie anak dan suami ku masakkan ayam sambal....melihat diorang makan bersama sama nasi...tergugat iman ku kejap...aku ni kalau dok sengsorang ..mungkin boleh kurus kot...ni ada 2 mulut lagi yg selalu nak minta masak itu dan ini...tu sebabnya x pernah nak kurus aku nie...diorg makan...aku pon makan...haisshh...tapi malam ni aku tahan...suami pon hairan..mungkin dia dah tau dah..aku nak diet la tu...akhirnya malam tu aku telah sucess melepasi hari pertama...so hari kedua plak..sarapan aku masak ini

Sarapan hari kedua Telur rebus sebiji dan kacang buncis + bayam di buat sup...letak sikit potongan  dada ayam...no minyak ..letak garam sikit bagi perasa...nasib baik lah aku suka makan sayur...mana mana yang x suka makan sayur..susah la jugak...(macam sama aje menu aku mcm semalam)..ahaah..aku lebih prefer buat sup dari goreng..sebab goreng nak kene guna minyak...aku kalau boleh tak mau yg ada minyak sangat dlm unsur makanan aku..tghari ni aku nak cuba kukus plak..


okey..setakat ini dulu progress aku...nanti ku hapdet menu yg lain lagi...jumpa di next entry yaa....



No comments:

Post a Comment